Saturday, July 28, 2012

TAZKIRAH RAMADHAN (Siri 1)


الحمدلله رب العلمين, والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمر سلين, وعلى اله وصحبه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين. أما بعد

Saudara/i yang dirahmati sekalian...

Sedarlah diri bahawasanya, kita telahpun berada di dalam Universiti Of Ramadhan al-Mubarak. Jika sebelum ini kita berdoa siang dan malam untuk sempat bersama dengan Ramadhan, maka janganlah persiakannya kerana Allah telah memberi peluang kepada kita untuk berada di dalam bulan Ramadhan. Teramat rugilah barangsiapa yang mensia-siakan nikmat ini.

Tinggalkanlah perkara-perkara yang lara serta boleh mengurangkan pahala puasa seperti menonton movie, bergame secara berlebihan, berbual kosong dan sewaktu dengannya. Jika tak boleh tinggal sekalipun, kurangkanlah dari bulan-bulan biasa. Kita mengharapkan ganjaran, maghfirah dan pangkat Taqwa dari Allah, tetapi diri kita tak ubah seperti sedia kala.

Kita adalah umat yang terbaik, janganlah kita cemari wajah Rasulullah s.a.w. dengan tindakan kita yang jauh terpesong dari ajaran Islam yang sebenar. Bertaubatlah dan sedarlah bahawasanya, sekarang ini kita telahpun berada di dalam bulan Ramadhan. SEDAR DIRI!!!

Imam al-Ghazali pernah berkata bahawa "Usia yang berbaki Allah Ta'ala kurniakan kepada hambanya adalah untuk hamba itu bertaubat kepada Allah Ta'ala".

Marilah sama-sama kita merebut segala ganjaran yang ditawarkan oleh Allah Ta'ala sepanjang bulan Ramadhan dan berubah menjadi insan yang Rabbaniyyin (Hamba Allah) bukannya Ramadhaniyyin (Hamba Ramadhan).

*Ramadhan Yang Sama, Natijah Yang Berbeza*
cc:ustmyzan

No comments:

Post a Comment